sobota 6. prosince 2014

RC || Harry Potter a Kámen mudrců

Ahoy!
Jelikož Harry Pottera dvojku má u sebe Neimâ (tak to dopadá, když máte jednu sérii napůl) a mamka byla pryč, když přišly recenzáky (já se domů dostala až když byla zavřená pošta), nemám moc co číst, no, ale já něco vyhrabu.. taky jem mi dost mizerně, od pátku neslyším na jedno ucho, mám ho zalehlý a dost mě bolí.. tak či tak, rozhodla jsem se alespoň napsat recenzi na HP jedničku..
N.

http://storage.albatrosmedia.cz/albatrosmedia/images/large/9ce325250c0647c406b52ec11dce4e58.jpgNázev: Harry Potter a Kámen mudrců
Original: Harry Potter and the Phiolosopher's stone
Autor: Joanne Kathleen Rowlingová
Přeložil: Vladimír Medek
Díl: 1.
Série: Harry Potter
Nakladatelství: Albatros
Rok vydání: 2005 (to je ale až šesté vydání, které mám já - první bylo 2002) / original 1997
Žánr: fantasy
Počet stran: 288
Hodnocení obálky: 7/10

Anotace:
Kdo je Harry Potter
Brýlatý chlapec s nachovou jizvou na čele, připomínající blesk - to je Harry Potter. Jedenáctiletého učedníka čarodějných umění stvořila nadaná mladá spisovatelka J. K. Rowilingová a ze své ostrovní britské vlasti jej vyslala pro potěchu všem duším okouzleným fantazií. Vítejte i vy mezi jeho příznivci, nepatříte-li k odkouzleným nudným mudlům!

Děj:
Harry Potter je jedenáctiletý brýlatý kluk s jizvou ve tvaru blesku a žije u svého nerudného strýce a tetičky, jelikož jeho rodiče zahynuli při "tragické autonehodě" když mu byl jeden rok. V den svých jedenáctých narozenin však zjišťuje, že není vše takové, jak se zdá - už předtím, se mu snažil záhadný odesílatel poslat dopis, nyní mu však Hagrid vysvětlí, že je čaroděj a jeho rodiče zabil zlý černokněžník Lord Volde- pardon, Vy-víte-kdo. Harry se dostává do Bradavic, Školy čar a kouzel, kde se seznamuje s Ronem Weasleym a Hermionou Grangerovou. Společně zažijí neuvěřitelné dobrodružství a budou muset zabrátit Vy-víte-komu v návratu k moci!

Názor:
Tak jsem se v rámci Harry Potter re-readingu znovu pustila do čtení Harry Pottera - výjímečně všech dílů v kuse a ve správném pořadí, ne napřeskáčku jako obvykle. A taky je recenze.
Ke knize jsem se původně dostala v srpnu 2008 (alespoň to většinou tvrdím, i když je dost možné, že to byl srpen 2009.. nejsem si jistá) díky mamce mého kamaráda. K téhle knize mám obrovský citový vztah, protože tahle knize ze mě udělala toho knihomola, kterým jsem. A taky je to kniha, kterou můžu číst stále dokolečka dokola, aniž by mě omrzela - a to se povede málo které knize. Je to kniha, kterou znám už (víc jak) šest nebo sedm let, poprvé jsem ji četla někdy v sedmi letech a baví mě i ve třinácti.
Zkrátka - příběh je pohádkový, ale je tu náznak něčeho víc - toho, co v následujících dílech přechází v napínavý, propracovaný fantasy příběh. Autorka disponuje úžasnou fantazií, brilatním, čtivým stylem psaní a postavám i čtenářům přichystá nejedno (ne)příjemné překvapení. První dva díly jsou spíš pro mladší čtenáře, ale zalíbí se i těm starším. Postavy mají své chyby, nejsou dokonalé, ale uvěřitelné, každá je promyšlená a propracovaná. Samozřejmě (hlavně v prvním díle) je tu hodně dělení na "dobré" a "špatné", ale to už tak v knížkách bývá (z osobní zkušenosti vím, že lidi mají potřebu škatulkovat na dobré a špatné a když někdo nezapadá, tak si ho idealizují, aby jim tam seděl).
Jak už jsem říkala, postavy byly uvěřitelné - přirostou vám k srdci, prostě si je zamilujete. Budete soucítit s Harrym, který vyrůstal bez rodičů, Ronem, který žije ve stínu starších sourozenců, budete kroutit hlavou nad šprtkou Hermionou a nesnášet nafoukaného Malfoye. (Alespoň co se tohohle dílu týče.. později dostanete přáležitost zamilovat si i záporáky).
Kdybych chtěla knize mermomocí něco vytknout, mohla bych zmínit poněkud dětštější obálku, která knize zajišťuje vzhled pohádky.. no, prostě se mi moc nelíbí - ale k Harry Potterovi prostě patří. O tom žádná. Jo a taky jedna věc, která mě zarazila - celá kniha byla vyprávěna spisovným jazykem (s vyjímkou Hagrida), ale zásadně tam používali slovo všecko.. to jen tak naokraj.
Abychom to shrnuli - Harry Potter je klasika, kterou by si měl každý přečíst - kdo nečetl, jako by nežil!

Hodnocení:

99,5%

Ten půlbod si schovávám pro další díly... áno, je to dokonalý!
Nemesis Moriko

Ukázka: ZDE (.pdf)

Autorka:
Joanne Kathleen RowlingJoanne Kathleen Rowlingová se narodila roku 1965 v anglickém Gloucestershiru, jejími rodiči jsou laborantka Anne a manažer firmy Rolls Royce Peter. Rowlingová na sebe upozornila už v šesti letech, kdy napsala povídku o králíčkovi Rabbitovi, který měl spalničky. V roce 1971 se její rodina přestěhovala z Yatu do Winterbournu, kde si Joanne a její sestra Di hrály s dětmi ze sousedství na kouzelníky. Jejich nejlepšími přáteli byli v té době Ian Potter a jeho sestřička Vikky. S těmi si užily hodně legrace – Ian měl totiž nevyčerpatelnou zásobu bláznivých nápadů, a tak ani talíře zdobené hlemýždi, nebo běhání po čerstvém betonu nebylo pro malou Joanne nic neobvyklého.
V roce 1974 se Rowlingovi opět stěhují, tentokrát do Tutshillu, poblíž městečka Chepstow. Joanne se v nové škole nelíbí, možná proto se hodně začíná věnovat čtení. Jejím nejlepším kamarádem se zde stává Sean Harris, který je proslulý tím, že spolužačkám o poledních přestávkách vypráví příběhy, a který v určitých věcech nápadně připomíná Rona Weasleyho.
Postava Hermiony je do jisté míry jejím autoportrétem (prozradila na sebe, že byla "zarputilá malá šprtka").

Zdroje:
o autorce (kráceno), autorčina fotografie - Databázeknih.cz
anotace, informace o knize - kniha
obálka, ukázka - Abatros.cz

Odkazy:
RC || Harry Potter a Tajemná komnata (in progress)
Předchozí recenze / Všechny recenze / Následující recenze

4 komentáře:

  1. Je to prostě Harry a já té knihy nemůžu nic vytknout, vlastně ani jednomu dílu, protože jsou všechny prostě dokonalé! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ano, najít na téhle sérii něco špatného, to je nadlidský úkol :)

      Vymazat
  2. Harryho Pottera miluji! Jak knihy (které jsem ale neměla možnost přečíst všechny) tak filmy. :33 A jinak díky za to info o autorce, něco jsem věděla, ale spoustu nového jsem se dozvěděla. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Harry Potter je jeden z mäla filmů, co mám ráda, je podle knihy a můžu ho sledovat furt dokola :D

      Vymazat