čtvrtek 16. dubna 2015

RC || Bohové Olympu - Proroctví

Tak - znovupřečtení Proroctví, prvního dílu série Bohové Olympu, mi zabralo přesně kousek odpoledne-večeru v úterý a odpoledne a trochu noc ve středu. Teď jsem tak trochu téměř v polovině Neptunova syna (2. díl). A tak jsem si řekla - dokud si to pamatuju, sepíšu tu recenzi, ať je zase neodesílám o měsíc později..

 Bohové Olympu – ProroctvíNázev: Bohové Olympu - Proroctví
Original: The Heroes of Olympus 1 - The Lost Hero
Autor: Rick Riodran
Přeložil: Dana Chodilová
Díl: 1/5
Série: Bohové Olympu
Nakladatelství: Fragment
Rok vydání: 2012 / original 2010
Žánr: urban fantasy, dobrodružství, humor
Počet stran: 509
Hodnocení obálky: 7/10


Anotace:
Vítejte zpátky v Táboře polokrevných! Volné pokračování napínavé dobrodružné série Percy Jackson právě začíná!
Do Tábora polokrevných přicházejí noví hrdinové Jason, Piper a Leo. Ale než se stačí pořádně rozkoukat, čeká je nebezpečná výprava, vedená záhadným proroctvím. A podaří se při tom všem vypátrat i Percyho Jacksona, ztraceného hrdinu?
Není tak zlé probudit se v autobuse cestou na školní exkurzi mezi svou dívkou a nejlepším kamarádem. Pořádný malér ale je, když spolužáky nepoznáváš, nevíš ani, kdo jsi sám, a netušíš, jak ses tam vůbec ocitl! A to všechno je jenom začátek, protože na výletě v Grand Canyonu se začnou dít vážně strašlivé věci…
(ze stránky fragment.cz)

Děj:
Jason, Piper a Leo se dostávají do Tábora Polokrevných, ale ani tam nepobudou - rovnou hurá na sebevražednou výpravu se šibeničním termínem! Titáni byli jen předvoj hrůz, které nás čekají nyní.. Proroctví sedmi se začíná naplňovat! Co plánuje Héra? Jaká je Jasonova minulost? Kam zmizel Percy Jackson? A jaký nepřítel může být horší než Titáni? Odpověď na vás čeká přímo tady!

Názor:
Tuhle knihu jsem - jak už bylo řečeno - četla podruhé. Poprvé to bylo na konci primy (6.), takže už jsem si to moc nepamatovala - pamatovala jsem si základní body, ale nic moc nějaké podrobnosti. Takže jsem si řekla, že před přečtením posledního dílu by nebylo na škodu si to připomenout.

Kniha byla napsaná čtivě, s typickým riodranovským humorem - nad některými situacemi jsem se navzdory vážnosti tlemila jako bych utekla z jedličkárny, ale dobrý. Autor vás do příběhu vtáhne a nepustí a nepustí. Děj byl plný akce a ač by se všechny jeho "olympské" knihy mohly zdát "na jedno brdo", pokaždé přijde s něčím novým a dokáže překvapit. Také si při čtení slušně rozšíříte své znalosti o řecké (a nyní i římské) mytologii. I já se vždycky dozvím dost nových věcí, ačkoli jsem se o řeckou-římskou mytologii dost dlouho zajímala (a pořád ji mám hodně ráda). V této spojitosti myslím lidé, kteří se v mytologii tolik neorientují, ocení stručný rejstřík zmíněných bohů a dalších věcí z řecké mytologie. Změna oproti Percymu je v kapitolách - jsou psány ze tří pohledů (což oceňuji, jelikož to poskytko širší spektrum názorů a navíc bych 509 stran jen z pohledu Jasona nevydržela) a pojmenované jmény hrdinů (čehož zase lituji, jelikož mi chybí vtipné názvy, s jakými jsme se setkali v Percym nebo Kaneovské kronice). S dějem jsem byla spokojená - ač bylo akce hodně, nebylo jí příliš a našly se i klidnější scény a prostor na řešení vztahů mezi hrdiny - kterého bylo tak akorát, ne jak třeba u jisté "nejmenované" trilogie, na kterou jsem psala po rereadingu recenzi posledně, kde z akční dystopie udělali béčkový romantický film sepsaný do knihy.
 
Postavy byly taky milé - chyběl mi tam Percy, ale toho si naštěstí užijeme v dalších dílech.. a pár zmínek o něm se taky našlo. Setkáváme se se starými známými ze série Percy Jackson - Annabeth, Clarisse, Thalia a spoustou dalších, ale převážně ve vedlejších rolích. Ústřední trojce je zcela nová - Jason, Piper a Leo. Tak se na ně podíváme podrobněji..
Začneme Leem - toho jsem měla nejradši. Připadal mi nejopravdovější, nejmilejší a nejzábavnější. Měla jsem ráda jeho humor - ten máme trochu podobný. Nebyl dokonalý, ale měl své klady i zápory. Kapitoly z jeho pohledu mě nikdy nenudily.
Dál tam byla Piper - tu jsem si taky celkem oblíbila, uměla se rozhodnout a měla celkem podobný styl jako já. To prokletí, pardon požehnání její matky, poté, co se k ní přihlásila, jsem jí fakt nezáviděla, chudákovi. Občas mě sice trochu štvalo, jak měla furt plnou hlavu Jasona, ale jinak byla fajn.
Ten jakoby "hlavní" byl zde Jason - taková řimská, blond verze Percyho, mimochodem s amnézií. Toho jsem měla ze všech ráda nejmíň. Připadal mi prostě jako taková chabá Percyho nahrážka, chvílemi mě dost štval a navíc nemám ráda, když moje neoblíbená postava (navíc syn mého neoblíbeného boha) má pod palcem můj oblíbený živel.

Ještě by stálo za to zmínit obálku - dost se mi líbilo pozadí s městem a zapadajícím sluncem, ale musím vytknout Festuse, který se teda moc nepovedl - nebo spíš působil moc umněle a Jasona, který je tam teda dost "jako pěst na oko", abych řekla. Když už je na obálce postava realistická (základ je fotka), tak ať sedí k zbytku obálky.. což se podle mně moc nepovedlo.
Takže - kvůli Jasonovi a chybějícímu Percymu pár procent strhávám, ale jinak jsem byla s knihou moc spokojena a uděluji jí..

Hodnocení:
92%
Nemesis Moriko

Ukázka: ZDE

Autor:
Rick RiordanRick Riordan se narodil r. 1964. Téměř 15 let působil jako učitel angličtiny a historie na veřejných i soukromých školách v Kalifornii a texaském San Antoniu. Po těžkém rozhodování se povolání učitele vzdal a začal se plně věnovat psaní knih pro děti i dospělé, za které získal řadu cen, mimo jiné i tři nejprestižnější americké literární ceny v žánru mystery. Momentálně žije v San Antoniu se svou manželkou a dvěma syny.

(z databazeknih.cz)
Odkazy:
Recenze 2. / 3. / 4. / 5. dílu (připravuje se)

Zdroje obrázků:
obálka - fragment.cz
autorova fotografie - databázeknih.cz
ostatní obrázky v textu - google

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji nakladatelství FRAGMENT.
Knihu lze zakoupit ZDE.

Žádné komentáře:

Okomentovat